0
(0)

محوطه سازی چیست؟

امروزه با توجه به گسترش زندگی شهری و افزایش روز افزون ساخت و ساز و کاهش فضای سبز، اهمیت محوطه سازی به طور چشم‌گیری افزایش یافته است به طوریکه به یکی از معیارهای اصلی زیبایی ساختمان‌ها تبدیل گردیده است. برخلاف تصور عموم محوطه سازی یا لند اسکیپ، تنها کاشت گل و گیاه و ایجاد محوطه‌ای سبز در حیاط ویلا یا آپارتمان نیست؛ بلکه پلان‌های محوطه سازی علاوه بر ایجاد فضای سبزی مدرن المان‌های مختلفی چون آلاچیق، باربیکیو، آبنما، نهر، برکه و … را با رعایت استاندارد و اصول ایمنی شامل می‌شوند.

 

محوطه سازی

محوطه سازی

محوطه سازی در اصل استفاده از المان‌های مختلف و جایگذاری مناسب آنها در کنار یکدیگر، برای زیباتر شدن فضای بیرونی است. محوطه سازی یا لند اسکیپ شاخه‌ای گسترده در صنعت ساخت و ساز است؛ به طور مثال ایجاد فضا در یک شهرک مسکونی و یا در محوطه یک ویلا یا ساختمان، همگی در مباحث محوطه سازی جای می‌گیرند.

اهمیت محوطه‌سازی

شاید از خودتان سوال کنید که چرا محوطه‌سازی این قدر مهم است و به چه دلیلی شما باید یک فضای خالی برای محوطه‌سازی اختصاص دهید. در رابطه با جواب این سوال در بالا صحبت کردیم و افزودیم که افزایش زندگی شهرنشینی باعث شده است در محیط خانه‌ها فضای سبز و حیاط وجود نداشته باشد. لذا آن‌ها برای این که بتوانند ساعاتی را در آرامش سپری کنند به فضای سبز نیاز دارند که شما می‌توانید آن‌ها را با محوطه‌سازی ایجاد کنید.

در واقع محوطه‌سازی فرصتی است که شما به کمک آن می‌توانید حس طبیعت سرسبز را در خانه و محیط اطراف خود ایجاد کنید. دقت کنید که محوطه‌سازی تنها به محیط خانه خلاصه نمی‌شود. بلکه شما می‌توانید در هر جایی محوطه‌سازی کنید و با استفاده از امکاناتی که در اختیار دارید، یک فضای سرسبز و زیبا ایجاد کنید. محوطه‌سازی در داخل شهر می‌تواند به زیبا شدن شهر کمک کند و در کاهش آلودگی هوا موثر باشد؛ بنابراین باید در کوچک ترین فضای ممکن در پشت‌بام‌ها و پارک‌ها محوطه‌سازی انجام دهید.

بازسازی اتاق خواب

دیدگاه سازه ای

آشیل بنا یک شرکت مشهور و برنده جایزه برای نوآوری سازگار در بالاترین سطح طراحی است.

ساختمان اداری و تجاری نیاوران

موارد مهم در محوطه‌سازی

در محوطه‌سازی شما باید به چند مورد توجه کنید که دقت به آن‌ها در ایجاد یک فضای سبز و زیبا بسیار مهم هستند. حال در ادامه به این موارد مهم در محوطه‌سازی اشاره می‌کنیم.

فضای سبز محوطه

در محوطه‌سازی لازم است شما فضای سبز را در نظر بگیرید؛ زیرا هدف اصلی از ایجاد یک محوطه داشتن فضای سبز با گل و گیاهان مختلف است. برای ایجاد فضای سبز در محوطه می‌توانید از ایده‌های مختلفی استفاده کنید و از افراد مختلفی کمک بگیرید. آرسس گروپ با تجربه خوبی که در طراحی و اجرای فضای سبز دارد می‌تواند شما را در این زمینه بیشتر راهنمایی کند. در انتخاب گل و گیاه‌هایی که برای فضای سبز خود انتخاب می‌کنید به نوع پوشش و آب و هوای منطقه دقت کنید و بر اساس آن‌ها گزینش کنید.

بازسازی اتاق خواب

مسیرهای دسترسی به محوطه

یکی از موارد مهم در محوطه‌سازی مسیرهای دسترسی به محوطه حیاط است. به طوری که شما در طراحی آن باید به این موضوع دقت کنید و محوطه‌سازی خود را به گونه ای طراحی کنید که بتوانید از مسیرهای مختلف به فضای محوطه و حیاط دسترسی داشته باشید. مسیرهای دسترسی می‌توانند به کمک سنگ فرش، ملات و موارد دیگر تزیین شوند که انتخاب آن بر عهده کارفرما است.

نورپردازی در محوطه

 یکی از موارد مهم در محوطه‌سازی نورپردازی است. نورپردازی به شما کمک می‌کند تا در شب و روز بتوانید یک فضای ایده آل برای خانواده و مهمانان خود ایجاد کنید. نورپردازی باید به گونه ای باشد که در هر ساعات شبانه روز بتوانید در هر جای آلاچیق و نیمکت‌ها بنشینید و بدون دغدغه لحظاتی را در آرامش به سر ببرید.

ساخت یک استخر در فضای باغ و حیاط یکی از لوکس‌ترین گزینه‌هایی از است که طی پروژه محوطه سازی در فضا اعمال می‌شود. می‌توان گفت که محوطه سازی با برخی گزینه‌هایش محبوب است که یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های محوطه سازی استخرها هستند.

معمولاً ساخت یک استخر که ابعادش متناسب با فضای کلی محوطه بیرونی ساختمان است می‌تواند یکی از اقدامات جذاب شما در محوطه سازی منزل یا ویلایتان باشد. مخصوصاً اگر خانه شما یک خانه ویلایی شخصی باشد.

محوطه فضایی

به طور کلی بافت با گیاهان به باغ اضافه می‌شود.
با این حال، بافت نیز میتواند با استفاده از مواد سخت مثل سنگ فرش یا صخره‌های مصنوعی در برکه‌ها و حوضها ایجاد شود.
بافت گیاه به ظرافت یا درشت بودن، زبری یا نرمی، سنگینی یا سبکی یک گیاه خاص اشاره دارد.
گلها، برگها همه دارای بافت هستند.
استفاده از گیاهان با بافت‌های مختلف راهی عالی برای ایجاد تنوع در محوطه سازی حیاط ویلا است.

تکنولوژی پیشرفته

شاید برایتان جذاب باشد که در گوشه‌ای از فضای حیاط یا باغ خانه‌تان محلی ثابت داشته باشید که مختص به کباب کردن و صرف شام در دورهمی‌هایتان باشد. باربیکیوها انواع مختلفی دارند یکی از پُرطرفدارترین آیتم‌ها در محوطه سازی هستند. اگر در حیاط یا باغ‌تان فضای کافی دارید می‌توانید یک دست میز و صندلی جمع و جور هم در نزدیکی محل باربیکیوتان تدارک ببینید تا به راحتی بتوانید دورهمی‌های خود به صرف ناهار یا شام را به راه بیاندازید.

طراحی فضای سبز ویلا

هنگامی‌که واژه فضای سبز را می‌شنویم، عموما ناخود آگاه ذهنما به سمت فضاهای سبز شهری در پارک‌ها، بلوار‌ها و یا میادین که دارای گل کاری، چمن کاری و درختچه‌های زینتی هستند، می‌رود اما چیزی که در طراحی فضای سبز ویلا در مورد آن صحبت می‌کنیم کمی‌متفاوت از آنچه که در ذهن داریم است.

برای طراحی فضای سبز ویلا و محوطه سازی حیاط ویلا عوامل مختلفی دخیل هستند و بر سبک و شیوه طراحی تاثیر می‌گذارند. محوطه سازی ویلا می‌تواند از بخش‌های متنوعی تشکیل شود و فضای سبز زیر مجموعه محوطه سازی است، به طور عامینانه تر اگر بگوییم، اصطلاحا طراحی فضای سبز در دل محوطه سازی ویلا قرار می‌گیرد.

در قدم اول برای شروع طراحی فضای سبز ویلا باید تصمیم بگیریم که چه میزان از محوطه ویلا قرار است به فضای سبز اختصاص داده شود. همانطور که گفتیم، در محوطه ویلا المان‌های زیادی از جمله زمین بازی، آلاچیق، آبنما، برکه، اتشکده و… وجود دارد پس ابتدا باید تصمیم بگیرید چه درصدی از حیاط ویلا را به فضای سبز اختصاص می‌دهید.

ن
بازسازی و دکوراسیون کامرانیه نمای جلو از مبل

این مطلب برای شما مفید بود؟

جهت ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!