0
(0)
دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ بر اساس تأثیر علمی رنگ های مختلف هر رنگ از طیف، بر روی مغز انسان است. اگرچه ممکن است اثرات رنگ ها مشابه به نظر برسد، اما مطالعات نشان می دهد که هر فرد به طور متفاوتی به طرح های رنگی استاندارد واکنش نشان می دهد.

روانشناسی رنگ نظریه ای است که نشان می دهد چگونه هر رنگ بر خلق و خو، عملکردهای شناختی، خلاقیت و بهره وری افراد تأثیر می گذارد. وقتی فردی با رنگ های آرام بخش مانند آبی یا سبز احاطه می شود، احساس آرامش می کند. در حالی که اگر فردی با صداهای پر جنب و جوش مانند قرمز، قهوه ای یا نارنجی احاطه شود، احساس انرژی و اشتیاق می کند. به طور مشابه، رنگ های خنثی مانند سفید یا خاکستری به آنها احساس آرامش می کند.

روانشناسی رنگ چگونه بر طراحی داخلی تاثیر می گذارد؟

اگرچه طراحی داخلی تا حد زیادی بر خلاقیت متمرکز است، اما باید به پیامدهای طرح های رنگی که استفاده می کنیم نیز توجه کنیم. از آنجایی که مشتری و دوستان، خانواده و همکارانش ساعت‌ها را در اتاق‌هایی که ما طراحی می‌کنیم سپری می‌کنند، باید روانشناسی رنگ‌ها را به نفع آن‌ها در نظر بگیریم.

وقتی به رنگ در رابطه با طراحی داخلی فکر می کنیم، باید در نظر داشته باشید که رنگ هایی که در یک اتاق استفاده می کنید چه احساسی را در شما ایجاد می کند.

آیا احساس انرژی می کنید و روز خود را با احساس آرامش می گذرانید؛یا متوجه می‌شوید که استرس در بدن شما زیاد است و یا بعد از حضور در یک اتاق رنگارنگ و پر جنب و جوش انرژی گرفته اید؟ ویا می‌خواهید از محیط اطراف خود فرار کنید؟ طراحی  داخلی حال و هوای اتاق را تنظیم می کند و یکی از اجزای جدایی ناپذیری که به انسان آرامش می دهد رنگ است. به این می گویند روانشناسی رنگ اتاق.

طرح های رنگی یکی از عوامل مهم در طراحی داخلی هستند. رنگ دیوارها، مبلمان، عناصر طبیعی، قطعات تزیینی، چراغ ها و وسایل همگی نقش مهمی در روحیه ساکنین دارند. آنها ساعت ها در محاصره ترکیب رنگ هایی که شما انتخاب می کنید سپری کردند. بنابراین، همیشه خوب است که طرح های رنگی را بر اساس شخصیت و خواسته های مشتری انتخاب کنید. این باعث می شود آنها در خانه خود احساس راحتی و آرامش کنند و بهره وری را در محل کار افزایش دهند.

در طراحی داخلی، روانشناسی رنگ، مکتب فکری است که بر رنگ به عنوان وسیله ای برای ایجاد فضا و خلق و خوی خاص تمرکز دارد. رنگ ها با دقت انتخاب می شوند تا واکنش عاطفی خاصی را در افراد ایجاد کنند و حالت خاصی را ایجاد کنند. تحقیق در مورد تئوری رنگ احساسات مشخصی را به هر رنگ نسبت داده است و همچنین عوامل مختلفی مانند رنگ، اشباع و تن را در نظر می گیرد.

روانشناسی رنگ صدها سال است که مورد مطالعه قرار گرفته است. رنگ تجلی چگونگی درک مغز و بینایی ما از طول موج های مختلف نور است. این طیف از طول موج های کوتاه تر (رنگ های آبی یا بنفش) تا طول موج های بلندتر (قرمز) را شامل می شود. به عبارت دیگر، این چیزی است که معمولاً به عنوان رنگین کمان رنگ شناخته می شود. علم رنگ به لطف آزمایش‌های آیزاک نیوتن در قرن هفدهم، که منجر به اولین چرخ رنگ شد و بعداً توسط یوهان ولفگانگ فون گوته، که پیشگامانه «نظریه رنگ‌ها» را در سال 1810 منتشر کرد، گام‌های زیادی به جلو برداشت. اولین کسی که عمیقاً تأثیرات روانی رنگ ها و تأثیر آنها بر احساسات انسان را بررسی کرد.

البته تئوری رنگ به طراحی داخلی محدود نمی شود. در هنرهای زیبا مانند نقاشی و عکاسی، تبلیغات و برندسازی، مد، زیبایی، طراحی صنعتی و بسیاری از زمینه های دیگر کاربرد دارد. حتی در روندهای فرهنگی گسترده ای نقش دارد – به این فکر کنید که چگونه زیتون های کسل کننده، خاکستری و خنثی های مد و طراحی جنگ جهانی دوم جای خود را به پاستیل های خشخاش در دهه 1950 پر رونق دادند، که سپس به نئون های زنده در روانگردان تبدیل شدند. دهه 60 در آن موارد، رنگ‌های رایج آن زمان توسط خلق و خوی ملت دیکته می‌شد. اما درک معنای رنگ در طراحی داخلی بسیار مهم است زیرا ما زمان زیادی را در خانه مان می گذرانیم و فضایی که در آنجا ایجاد می کنیم تأثیر زیادی بر روحیه و سبک زندگی روزمره ما دارد. این همچنین بر افرادی که به خانه ما می آیند تأثیر می گذارد – می تواند مکانی برای استقبال یا مکانی سرد یا بی نظم باشد. خانه شما در مورد شما چه می گوید؟ بسیاری از آن به رنگ مربوط می شود.

بر اساس نتایج مطالعات متعدد در زمینه روانشناسی رنگ ها، هر فرد نسبت به هر رنگ واکنش متفاوتی نشان می دهد. به عنوان مثال، برخی افراد رنگ سیاه را افسرده کننده و بی انگیزه می دانند. با این حال، چندین نفر دیگر رنگ سیاه را نشان دهنده نظم و عملکرد می دانند. برخی از مردم رنگ قرمز را تهدید کننده می دانند در حالی که برخی دیگر آن را الهام بخش می دانند.

بنابراین، بهتر است از مشتریان خود بپرسید که چه نوع رنگ‌هایی برای آنها جذاب‌تر است. حتی اگر آنها نتوانند رنگ ها را انتخاب کنند، شما ایده کافی در مورد اینکه چه چیزی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند، خواهید داشت. اجازه دهید تاثیرات رنگ های محبوب را به تفصیل مورد بحث قرار دهیم تا بتوانید در حین اجرای ایده های طراحی خود تصمیمی آگاهانه بگیرید.

هنگام بحث در مورد روانشناسی رنگ اتاق، می تواند مفید باشد که از نقطه ای شروع کنید که احتمالاً برای اولین بار در مورد رنگ ها در مدرسه یاد گرفته اید: رنگ های اصلی. این سه رنگ – قرمز، زرد و آبی – نقاط اساسی چرخه رنگ هستند.

نقش رنگ های مختلف

در اینجا لیستی از 10 رنگی که معمولا در طراحی داخلی استفاده می شود و تأثیراتی که بر ذهن انسان می گذارند آورده شده است.

  • رنگ قرمز

قرمز این یک رنگ آتشین و گرم است که قطعا برای کسانی است که به طرح های طراحی جسورانه علاقه دارند. رنگ قرمز می تواند بیانگر قدرت، حس و حال و نشاط باشد. قرمز می تواند سطح انرژی شما را بالا ببرد تا احساس تحریک و نشاط کنید. از آنجایی که قرمز چنین عمقی دارد، اغلب به عنوان رنگ برجسته در منسوجات یا مبلمان استفاده می‌شود، زیرا ممکن است در اتاق‌های کوچک‌تر به نظر برسد که تمام دیوارها به رنگ قرمز آغشته شده باشند.

رنگ قرمز پر جنب و جوش ترین رنگی است که احساسات را به طور کامل نشان می دهد. چه سایه های تیره مانند مارونی یا سایه های روشن قرمز ژامبونی، فضایی از عشق و رفاقت را ایجاد می کنند. استفاده از رنگ قرمز در طرح های طراحی شما به کل اتاق هیجان و نشاط می بخشد.

می توانید از رنگ قرمز در ساختمان های اداری یا دفاتر خانگی، در اتاق نشیمن و اتاق خواب استفاده کنید. در ادارات، قرمز الهام بخش رهبری، قدرت اراده، سطح انرژی بالا و دوستی است. هنگامی که در اتاق نشیمن استفاده می شود، رنگ قرمز در تمام سایه های آن الهام بخش دوستی و تحریک گفتگو است. اما بهترین کاربرد رنگ قرمز در اتاق خواب است، جایی که احساس عشق، میل و اشتیاق را برمی انگیزد.

قرمز همچنین حس خشم و انتقام را القا می کند، به همین دلیل است که بهتر است آن را با رنگ های آرامش بخش مانند سفید یا بژ ترکیب کنید تا احساسات انسان را متعادل کنید. می‌توانید رنگ‌های قرمز رنگ بیشتری را برای تحریک بهره‌وری اضافه کنید، اما مطمئن شوید که به همان اندازه از آن تعریف کنید.

به عنوان مثال، می توانید از رنگ قرمز روی یک یا دیوارهای مقابل در اتاق خواب استفاده کنید، در حالی که از رنگ های آرام و ملایم در اتاق کلی استفاده کنید. این کار با کمک رنگ‌های مکمل مانند زرد یا رنگ‌های طبیعی سبز روشن یا رنگ‌های سفید ساده، شور و اشتیاق را برانگیخته و سطح فشار خون را کنترل می‌کند.

روانشناسی رنگ احساسات مرتبط با رنگ قرمز عبارتند از:

شادی، عشق، اشتیاق، میل، تمایلات جنسی، حساسیت.

انرژی، قدرت، قدرت، قدرت.

عزم، رهبری، شجاعت، قدرت اراده.

خشم، خشم، کینه، خشم.

خطر، جنگ.

گرسنگی.

 

از الهام ما برای طراحی استفاده کنید – زندگی تک رنگ قرمز مخملی

  • رنگ زرد

می خواهید یک فضای کوچک، تاریک و بسته را روشن کنید؟ آن را به رنگ زرد آفتابی رنگ آمیزی کنید که اغلب با احساس شادی و خوش بینی مرتبط است. در فضاهایی که نور طبیعی زیادی دریافت نمی کنند مانند یک جایگزین نور خورشید است. وارد آشپزخانه یا حمامی شوید که این رنگ زرد را دارد، و ممکن است از یک انفجار شادابی، یک فنر اضافی در قدم خود بگیرید. باید زرد مناسب باشد. با این حال، بیش از حد روشن است، و می‌تواند باعث ایجاد احساسات بی‌قراری شود، و رنگ زرد بیش از حد کدر ممکن است باعث حسادت یا بیماری در شما شود.

رنگ زرد مترادف با نور خورشید است و در نتیجه اثر نور و شادی را گسترش می دهد. زرد همچنین به دلیل ارتباط نزدیک با رنگ طلایی با عقل و رفاه همراه است.

در طراحی داخلی رنگ زرد برای آشپزخانه، فضاهای غذاخوری، راهروها و حمام توصیه می شود. رنگ به طور خودکار روحیه افراد را بالا می برد و اتاق را روشن و آفتابی می کند.

اگرچه بیشتر سایه‌های زرد تأثیر مثبتی بر روان دارند، رنگ‌های زرد کسل‌کننده احساس عذاب، پوسیدگی و بیماری را تحریک می‌کنند. بهتر است از رنگ زرد در سایه های روشن آن در اطراف خانه استفاده کنید. اما مطمئن شوید که از آن کم استفاده کنید، زیرا رنگ زرد تمایل به تحریک احساسات غیرقابل کنترل دارد. با توجه به تاثیر بسیار خوش بینانه، یک اتاق کاملا زرد می تواند فشار خون را بالا ببرد. مغز فشار خون بالا را با احساس خشم مرتبط می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود که مردم بدون هیچ تحریکی عصبانی شوند.

رنگ زرد همچنین سطحی از پیچیدگی را به طراحی داخلی اضافه می کند، به خصوص زمانی که با خاکستری یا سفید جفت شود. دیوارهای گچی زرد با آسترها و الگوهای خاکستری در دهه 90 محبوبیت زیادی به دست آوردند و با مواد با کیفیت بهتر بازمی گردند.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ زرد عبارتند از:

شادی، شادی، مراقبت، صمیمیت.

هوش، تعالی، اطاعت، بهره وری.

انرژی، طراوت، طبیعت.

احتیاط، بیماری، عذاب، زوال، حسادت.

خوش بینی، دلگرمی.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – اتاق خواب میان قرن با گلم صنعتی

  • رنگ آبی

در یک مطالعه روانشناسی رنگ طراحی داخلی، از دانشجویان خواسته شد که ترجیحات رنگی خود را در بین شش ساختمان که همه یکسان بودند، به جز رنگ فضای داخلی، رتبه بندی کنند. آبی بهترین انتخاب رنگ بود و همچنین بهترین رنگ برای مطالعه در نظر گرفته شد. تنها رنگ اصلی که بخشی از خانواده “سرد” در نظر گرفته می شود، آبی است که یادآور طبیعت است و تصور می شود هوش، آرامش و وفاداری را تقویت می کند. این می تواند به شما احساس آرامش و آرامش دهد، که هنگام ایجاد یک محیط خانه آرام ایده آل است. آبی یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها در پالت طراحی داخلی است. با توجه به اثرات روانی رنگ، آبی ذهن را آرام می کند و ضربان قلب، متابولیسم، فشار خون و فشار خون را کاهش می دهد.

به ویژه سایه های آبی مانند آبی آسمانی و آبی روشن تأثیر شفابخشی بر ذهن دارند. ساکنان را به یاد دریا یا استخرهای شنا می اندازد. آبی تنها رنگی است که مجموعه ای از اثرات مثبت دارد و تأثیرات منفی کمی بر روان دارد.

در تمام قسمت های خانه می توانید از سایه های مختلف آبی استفاده کنید. می توانید از سایه های تیره مانند آبی سلطنتی به عنوان رنگ اصلی استفاده کنید و آن را با زرد ست کنید و برای آشپزخانه، اتاق بازی و … استفاده کنید، همچنین می توانید از ترکیب رنگ های آبی روشن و تیره در اتاق خواب و اتاق غذاخوری استفاده کنید.

اگرچه استفاده از رنگ آبی در اتاق های تاریک با فضاهای کوچک می تواند احساس ترسناکی مانند گیر افتادن در یخ ایجاد کند، اما می توانید رنگ های گرم را برای خنثی کردن جلوه اضافه کنید.

بیشتر سایه‌های تیره آبی با ظرافت، تجمل و سلطنت همراه است، در حالی که رنگ‌های یاقوت کبود به طرح طراحی برجسته می‌شوند. نورهای آبی نیز روی چشم ها آسان است و در نتیجه هر گونه ناراحتی را کاهش می دهد. در مجموع، آبی یک طرح رنگ عالی است که به خوبی با تمام گرایش های طراحی داخلی مدرن و امروزی کار می کند.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ آبی عبارتند از:

آرامش، آرامش، کنترل، سعادت، نرمی.

دانش، خرد، هوش، قدرت، جدیت.

ایمان، اعتماد، وفاداری، صداقت، شجاعت، صداقت.

شفا، سلامت.

ظرافت، لوکس، رفاه.

 

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – اتاق خواب آبی تک رنگ پررنگ با لهجه طلایی

در مرحله بعد، بیایید به رنگ های ثانویه نگاه کنیم. اینها رنگ هایی هستند که از ترکیب دو رنگ اصلی با هم به وجود می آیند.

  • رنگ سبز

سبز مانند آبی که یکی از رنگ های پایه آن به همراه زرد است، سبز به طبیعت گوش می دهد و در طراحی خانه محبوب است. این رنگ می تواند احساس شادابی داشته باشد و حس طراوت، رشد و سرزندگی را به شما القا کند. بسیاری از مردم رنگ سبز را دوست دارند زیرا به آنها کمک می کند احساس امنیت کنند.

وقتی مردم رنگ سبز را می بینند به طبیعت فکر می کنند. اگرچه در حقیقت طبیعت می تواند ظالم باشد، اما روان انسان طبیعت را با طراوت، آرامش و اعتماد پیوند می دهد. بنابراین، سبز یک رنگ قدرتمند در طراحی داخلی است. علاوه بر این، سبز کم رنگ به سرعت با رنگ سوپ نخودی که غذای راحتی است مرتبط می شود. این به آرامش حواس و کاهش سطح فشار خون و فشار خون کمک می کند.

سبز یک رنگ بسیار متنوع است. سایه های مختلف سبز باعث ایجاد احساسات مختلف می شود. در حالی که سبز روشن و آبی اثر آرام بخش دارند، سبز تیره بیشتر با حرص و حسادت همراه است. از طرف دیگر سبز زیتونی در سراسر جهان برای صلح و هماهنگی شناخته شده است.

سبز را می توان در سایه های مختلف در سراسر خانه استفاده کرد. می توانید از سایه های روشن تری روی دیوارها استفاده کنید و با سایه های سبز تیره با گیاهان تضاد ایجاد کنید. اثر سایه تیره خنثی می شود زیرا گیاهان به طور خودکار طبیعت را به مردم یادآوری می کنند. رنگ سبز بیشتر دارای اثری آرام بخش با احساس امنیت است که آن را به رنگی ایده آل برای طراحی داخلی تبدیل می کند.

 

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ سبز عبارتند از:

طبیعت، هماهنگی، رشد، باروری.

صلح، امنیت، ایمنی، حفاظت.

طراوت، شادی، شفا.

حرص، حسادت، جاه طلبی.

بزدلی، بیماری، درگیری.

آرامش، صداقت، آسایش.

همچنین ببینید – فضای داخلی اتاق نشیمن سبز تک رنگ

  • رنگ بنفش

با لمس مناسب، بنفش می تواند شور و اشتیاق و شدت را برانگیزد. اتاقی با درام غنی را بالا می‌برد و مانند سبز، ترکیبی از رنگ‌های سرد و گرم است که بسته به سایه‌ای که انتخاب می‌کنید، می‌توان آن‌ها را بالا یا پایین بازی کرد. رنگ بنفش همچنین می تواند به اتاق احساس نشاط بدهد، که می تواند احساس سبکی و بازی در شما ایجاد کند.

رنگ بنفش معمولاً با ظرافت و سلطنت همراه است. طرح های رنگی بنفش در زمینه هایی که خلاقیت و طراحی را القا می کنند به خوبی کار می کنند. رنگ های روشن بنفش مانند بنفش یا آلویی به طرح شما جذابیت می بخشد. در حالی که سایه های روشن تر بنفش مانند اسطوخودوس و ارغوانی جلوه ای آرام اما سلطنتی در طراحی شما ایجاد می کنند.

از آنجایی که رنگ بنفش الهام‌بخش خلاقیت است، می‌توانید آن را به اتاق‌های رختکن، کمد دیواری، استودیوهای هنری داخلی یا حتی آشپزخانه اضافه کنید. این رنگ به ویژه در میان نوجوانان محبوب است زیرا آنها را به سمت هنرهای خلاقانه و نمایشی تشویق می کند و به آنها کمک می کند مسیر خود را پیدا کنند.

رنگ بنفش در سالن یا اتاق نشیمن که مهمانان شما در آنجا وقت می گذرانند نیز به خوبی کار می کند. جوهره ای از آرامش، ظرافت و تجمل می دهد.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ بنفش عبارتند از:

ظرافت، تجمل، غنا، پیچیدگی.

درام، عمق، هیجان.

خلاقیت، رمز و راز.

آرامش، آرامش، آرامش.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – اتاق نشیمن بنفش زنده

  • رنگ نارنجی

با توجه به روانشناسی رنگ اتاق، نارنجی باعث ایجاد خلاقیت می شود. گرمای آن ممکن است به شما انرژی بدهد، به خصوص اگر سایه مانند میوه پر جنب و جوش باشد. مانند رنگ زرد، حس شادابی را تقویت می کند و می تواند برای بازدیدکنندگان خوشایند باشد، و در حمام، آشپزخانه و جاهایی که رنگ زرد مناسب است نیز به خوبی کار می کند.

در نهایت، هر بحثی در مورد رنگ‌ها و حالت‌های اتاق باید شامل مواردی باشد که برخی ممکن است «غیر رنگ» در نظر بگیرند: سیاه و سفید.

یکی دیگر از رنگ های پر جنب و جوش نارنجی است. این نماد آفتاب و طبیعت است. نارنجی و تمام سایه های آن تقریباً تأثیر مثبتی بر روان دارند. رنگ های دور نارنجی مانند طلا نشان دهنده ثروت و رفاه است. این می تواند بر شخصیت مشتری یا تمایل آنها برای موفقیت و شهرت منعکس شود.

رنگ نارنجی، بسیار شبیه قرمز، الهام بخش میل، عشق، تمایلات جنسی و اشتها است. این رنگ عمدتاً تأثیر آرام بخشی بر حواس دارد زیرا افراد را به یاد دراز کشیدن در ساحل و نوشیدن نوشیدنی های استوایی می اندازد.

رنگ نارنجی معمولاً بهترین استفاده را در اتاق خواب‌ها با رنگ‌های اضافی دارد که جلوه‌های شدید رنگ را کاهش می‌دهد. همچنین می توانید از آن در مناطق ورزشی برای تحریک افراد استفاده کنید.

نارنجی می تواند اشتها را افزایش دهد، به همین دلیل است که برای آشپزخانه های داخلی و خارجی مناسب است.

به عنوان مثال، می توانید از سایه طبیعی و خنثی بر روی دیوارها برای اثر آرام بخش استفاده کنید. سپس لامپ های آویز را با طرح های نارنجی معرفی کنید یا از صندلی ها و کوسن های نارنجی رنگ برای بستن اتاق استفاده کنید.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ نارنجی عبارتند از:

شادی، آرامش، شادی، آرامش، گرما.

عشق، جاذبه، اشتیاق، تمایلات جنسی، لذت، میل، دلبستگی.

تشویق، عزم، اشتیاق، تحریک.

موفقیت، ثروت، اعتبار، برجستگی، سعادت، خرد.

فریب، خیانت، پرخاشگری، تسلط، بی اعتمادی.

شفا، انرژی، ارتعاشات.

خلاقیت، شیفتگی، ماجراجویی.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – آشپزخانه سبز آبی و نارنجی پر جنب و جوش

  • رنگ صورتی

رنگ صورتی بر احساسات نزدیک‌تر به قلب تأثیر می‌گذارد. صورتی و تمام سایه های آن در صورت استفاده مناسب، فضایی از عشق و شفقت ایجاد می کند.

اگرچه صورتی تا حد زیادی با فمینیسم مرتبط است، اما همچنان می توانید از این رنگ برای جلوه مردانه استفاده کنید. الگوهای ساده و طرح‌های پیچیده می‌توانند رنگ صورتی را به سطح جدیدی در روند طراحی داخلی مدرن برسانند. احساس راحتی و عشق را بر می انگیزد. سایه‌های پر جنب و جوش صورتی مانند سرخابی، فوشیا و غیره در ترکیب با رنگ‌های ثانویه مانند آبی روشن، به ایجاد یک بیانیه کمک می‌کنند. می توانید از آنها برای نشان دادن بازیگوشی الگوهای دیوار استفاده کنید.

رنگ صورتی را با رنگ های طبیعی یا رنگ های زنده قرمز و سفید برای فرم و عملکرد تکمیل کنید. این به جلوگیری از هرگونه احساس از دست دادن و شیرینی بیش از حد کمک می کند. صورتی بهتر است در رنگ اتاق دختران نوجوان یا در اتاق نشیمن و حمام استفاده شود تا فضای شادی و خوشبختی ایجاد کند.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ صورتی عبارتند از:

شیرینی، گرما، راحتی.

عشق، شفقت، پرورش.

انطباق، از دست دادن (به ویژه دلبستگی های عاشقانه).

داستان عاشقانه.

تمیزی، کارکرد، پیچیدگی.

زرق و برق، فمینیسم.

 

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – طراحی آشپزخانه مرجانی صورتی با نکات قومیتی

  • رنگ مشکیمشکی مشکی ممکن است تند باشد، اما می تواند دلالت بر ظرافت، پیچیدگی و قدرت داشته باشد. با این حال، رنگ مشکی بیش از حد می تواند به راحتی به محیطی غم انگیز تبدیل شود که یادآور هالووین یا یک حال و هوای تاریک تر شبیه مرگ است. وقتی با رنگ مناسبی مانند سفید ترکیب شود، طراحی شما کلاسیک خواهد بود. اما اگر خیلی به آن تکیه کنید، ممکن است احساس ناراحتی یا ناراحتی کنید.

رنگ مشکی همیشه با تطبیق پذیری و ظرافت به خوبی عمل کرده است. مشکی نشان دهنده سادگی و کارایی است. این رنگ در طراحی داخلی و معماری مدرن بهترین کارایی را دارد.

از نظر روانی، یک اتاق کاملاً سیاه می‌تواند غافلگیرکننده و غم‌انگیز باشد. با این حال، اگر رنگ را با قرمز، سفید، آبی یا تقریبا هر چیز دیگری جفت کنید، کنتراست عالی ایجاد می کند.

برخلاف تصور رایج، رنگ مشکی افزودنی عالی برای طراحی داخلی به خصوص در آشپزخانه، اتاق نشیمن، ناهارخوری و حمام است. با این طرح رنگ، فرم از عملکرد پیروی می کند و گرایش های طراحی ساده را در خود جای می دهد.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ سیاه عبارتند از:

کارکرد، سادگی.

میل، محافظت.

بدی، افسردگی، بی نظمی، وحشت.

ظرافت، مدرنیسم، پیچیدگی.

کارایی، کنترل، زیبایی.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – طراحی آشپزخانه صنعتی مشکی براق

  • رنگ خاکستری

رنگ خاکستری یکی دیگر از رنگ های خنثی است که به شدت با ظرافت و استایل همراه است. اگرچه در مورد تأثیرات خاکستری بر ذهن انسان اختلاف نظر وجود دارد، اما اگر به درستی استفاده شود، می تواند تأثیر کاملاً مثبتی داشته باشد.

برخی افراد رنگ را افسرده کننده می دانند. با این حال، خاکستری را می توان به عنوان خنثی کننده برای طرح های رنگی پر جنب و جوش استفاده کرد. بهتر است از استفاده از رنگ های خاکستری روشن روی دیوارها خودداری کنید، اما می توانید از خاکستری تیره روی یک دیوار استفاده کنید و اطراف آن را با رنگ های شادی مانند سفید، زرد یا صورتی احاطه کنید. همچنین می توانید رنگ های خاکستری را در مبلمان اتاق روشن پیاده کنید. این ظرافت و پیچیدگی را به طرح طراحی می افزاید.

در واقعیت، خاکستری احساسات متفاوتی را در افراد مختلف القا می کند. سایه های مختلف خاکستری می تواند برای برخی افراد اثر آرام بخش داشته باشد، در حالی که دیگران را به افسردگی سوق می دهد. القای خاکستری در منسوجات به جای رنگ دیوارها ایمن تر است. اگر از آن به عنوان رنگ غالب اتاق استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که نور طبیعی زیادی وارد اتاق می‌کنید تا اتاق احساس گرما و دلپذیری بیشتری داشته باشد.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ خاکستری عبارتند از:

فرم، کارکرد، بهره وری، سادگی.

غمگینی، افسردگی، استیلی.

قدرت، قدرت، استحکام، عزم، قدرت اراده.

سبک، ظرافت، پیچیدگی.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – آشپزخانه انتقالی با منظره ای زیبا

  • رنگ سفید

سفید با پاشیدن رنگ سفید روی دیوارها، مبلمان یا کف خود احساس طراوت و تمیزی کنید. همچنین محبوب ترین انتخاب برای رنگ سقف است. سفید نماد خوبی و خلوص است و شریکی عالی با اکثر رنگ‌های دیگر است – به این فکر کنید که یک دیوار با رنگ‌های زنده که با تزئینات و قالب‌بندی‌های سفید شفاف قاب شده است، چقدر چشم نواز به نظر می‌رسد. رنگ سفید همچنین در باز کردن اتاق‌های کوچک و ایجاد احساس بزرگ‌تر در آن‌ها بسیار عالی است، که می‌تواند به آرامش شما کمک کند و به شما آرامش دهد.

رنگ سفید یک خنثی کننده جهانی است. اگرچه تمام رنگ‌های طیف اساساً به رنگ سفید ظاهر می‌شوند، اما در طراحی داخلی، سفید به عنوان یک طرح رنگ قدرتمند عمل می‌کند.

سایه های مختلفی از سفید مانند عاج وجود دارد. که به طور گسترده ای به عنوان یک رنگ استاندارد برای دیوارها، پوسته تخم مرغ و بسیاری موارد دیگر استفاده می شود. رنگ بژ یک طرح رنگ ترکیبی به خود می گیرد، اما همچنان در پالت سفید به خوبی عمل می کند.

رنگ سفید با آرامش و آرامش همراه است. به همین دلیل است که امکانات اسپا، معماری ژاپنی و فرهنگ‌های اسکاندیناوی از رنگ سفید به وفور استفاده می‌کنند. این نشان دهنده تمیزی است و به راحتی می تواند علائم یا کثیفی روی سطح را تشخیص دهد.

رنگ سفید همچنین به عنوان یک بوم خالی برای اجرای تمام ایده های طراحی شما عمل می کند. در سطح روانشناختی، طرح رنگ سفید برای افرادی که از کلاستروفوبیا رنج می برند، که ترس از فضاهای بسته است، عالی است. اجرای رنگ سفید باعث می شود اتاق بزرگتر و تمیزتر به نظر برسد. این طرح رنگی برای افراد مبتلا به اضطراب و فشار خون نیز به خوبی کار می کند. اثر آرام بخش رنگ خنثی به کنترل ضربان قلب و فشار خون کمک می کند.

رنگ سفید نماد ساده زیستی است. بنابراین، ساکنان به ندرت توسط اندام ها و هیجانات مزاحم می شوند. می توانید در هر قسمتی از خانه از جمله اتاق خواب، حمام، آشپزخانه، اتاق نشیمن، ناهارخوری از رنگ سفید استفاده کنید و یا می توانید به سادگی از رنگ سفید در کل ملک استفاده کنید. به ظاهر فضای بصری را افزایش می دهد و تنش را کاهش می دهد.

می توانید رنگ سفید را با هر رنگ دیگری ست کنید تا جلوه ای پر جنب و جوش داشته باشید. برای طراحی لوکس، می توانید رنگ سفید را با طلایی، خاکستری یا زرد ست کنید. برای قدرت بیشتر، می توانید آن را با قرمز، نارنجی یا سبز جفت کنید. همچنین می توانید رنگ سفید را با آبی برای آرامش و آرامش ترکیب کنید.

 

 

روانشناسی رنگ احساسات مرتبط با رنگ سفید عبارتند از:

آرامش، صلح، هماهنگی

نظافت، بهداشت

گشودگی، اعتماد، برادری

خلاقیت، چالش، بهره وری، کارایی

کنترل، اثربخشی، کارکرد

ظرافت، لوکس، رفاه

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – آشپزخانه جمع و جور تمام سفید باز

  • رنگ قهوه ای

انحراف روشن تر و ملایم تر از قرمز رنگ قهوه ای است. قهوه ای با رنگ طبیعی و جوهره ملایم و اطمینان بخش خود می تواند در فضاهای وسیع معجزه کند تا عناصر مختلف مدرنیسم و ​​کلاسیک را همگام کند.

رنگ قهوه ای بهتر است کم استفاده شود. به عنوان طراح داخلی، باید اطمینان حاصل کنید که رنگ دیوار، رنگ اتاق و رنگ کلی فضای داخلی باعث می شود ساکنان احساس گرما و راحتی کنند. پالت رنگی که انتخاب می کنید باید الهام بخش آنها نیز باشد. قهوه ای تمایل به آرام کردن حواس دارد، شاید کمی بیش از حد، که منجر به عدم تحرک و عدم هدف می شود. از سوی دیگر در ترکیب با سایه های پر جنب و جوش و سایر رنگ های طبیعی، قهوه ای می تواند نمادی از انعطاف پذیری و امنیت باشد.

در طراحی داخلی، رنگ قهوه ای به وفور برای ایجاد ظاهری روستایی و فضای غم انگیز استفاده می شود. اگرچه این رنگ ظریف است، اما تمایل به تحریک افسردگی دارد، بنابراین مطمئن شوید که آن را با رنگ های شاد مانند زرد، سفید، قرمز، سبز و نارنجی ترکیب کنید.

روانشناسی رنگ  احساسات مرتبط با رنگ قهوه ای عبارتند از:

ایمنی، امنیت، قابلیت اطمینان، گرما، راحتی.

تاب آوری، روحیه، عزم، استحکام.

غم، تنهایی، افسردگی، انزوا، بی تفاوتی.

وسعت، گشودگی، تیرگی، همبستگی.

قدرت، قدرت، پیچیدگی.

از این الهام برای طراحی استفاده کنید – آشپزخانه قهوه ای تیره با حالات دلپذیر

روانشناسی رنگ یک زمینه مطالعاتی گسترده است که ارتباط نزدیکی با طراحی داخلی دارد. چه خانه باشد و چه حرفه ای، رنگ بندی صحیح می تواند تفاوت بزرگی در زندگی ساکنان ایجاد کند. از آنجایی که طراحی داخلی به طور موثر بازتابی بر شخصیت مشتری شماست، بهتر است از طرح‌های رنگی استفاده کنید که به آنها احساس راحتی کند. به عنوان طراحان داخلی، رنگ های رنگی که انتخاب می کنید، چه پاستلی باشند و چه پر جنب و جوش، تاثیری ایجاد می کنند.

برای افراد معتاد به کار، سایه‌های قرمز، سفید و مشکی بهترین کار را دارند زیرا الهام بخش فرد برای عملکرد خوب هستند. همچنین باعث ایجاد حس آرامش و عملکرد در ملک آنها می شود، جایی که می توانند در پایان روز استراحت کنند.

به طور مشابه، برای مشتریانی که از فشار خون، اضطراب، از دست دادن یا افسردگی رنج می برند، رنگ های سرد مانند آبی یا سبز ایده آل هستند. همچنین می توانید از رنگ سفید برای تقویت روحیه آنها استفاده کنید. از رنگ‌هایی مانند سیاه، خاکستری یا قرمز اجتناب کنید زیرا این رنگ‌ها ممکن است احساسات منفی قوی را تحریک کنند.

برای افراد شاد، زرد، صورتی، قرمز، نارنجی و سفید بهترین کار را دارند. نگرش مثبت آنها به همان اندازه سایه های مثبت را در فضای زندگی آنها می طلبد.

برای افرادی که تجمل و سبک را ترجیح می دهند، طرح های رنگی آبی یاقوت کبود، سبز آبی، خاکستری، طلایی و قرمز نشان دهنده درونیات آنهاست. این رنگ‌ها به طراحی داخلی آن‌ها تأکید می‌کنند و دستاوردهای هنری و تاریخی آن‌ها را تکمیل می‌کنند.

به عنوان یک طراح داخلی باید همیشه با روانشناسی رنگ ها آشنا شوید. گاهی اوقات اثرات روانی رنگ ممکن است با مکان های مختلف در سراسر جهان متفاوت باشد. شما می توانید قبل از انتخاب پالت رنگ برای مشتریان خود با یک متخصص رنگ مشورت کنید تا تعریف دقیقی از شخصیت آنها و رنگ هایی که برای آنها بهتر است را مشخص کنید.

امیدواریم این وبلاگ به شما کمک کند تا طرح های رنگی مناسب را برای مشتریان خود پیدا کنید.

با این حال، روانشناسی رنگ اتاق پیچیده تر از چیزی است که یک رنگ نشان می دهد. این به این دلیل است که چندین ویژگی رنگ وجود دارد که می توان آنها را برای برانگیختن حالات و احساسات خاص دستکاری کرد. به عنوان مثال، رنگ زرد را که قبلا ذکر شد، در نظر بگیرید. بسته به رنگ خاصی که انتخاب می کنید، این رنگ می تواند احساس شادی یا حسادت در شما ایجاد کند. چرا تراشه های رنگ ده ها تنوع یک رنگ دارند؟ زیرا رنگ ویژگی های بسیاری دارد که می تواند خلق و خوی ایجاد شده را به شدت تغییر دهد. در اینجا برخی از متداول ترین ویژگی های رنگ یا رنگ وجود دارد که باید در ایجاد یک پالت طراحی داخلی در نظر گرفته شوند.

رنگ یک رنگ اصلی بگیرید و مقداری سفید به آن اضافه کنید و یک رنگ به دست می آورید. به عنوان مثال، رنگ بنفش پر رنگ و حسی با ترکیب سفید به اسطوخودوسی آرام و آرام تبدیل می‌شود.

به طور کلی، رنگ‌های پاستلی می‌توانند حسی قدیمی یا کودکانه داشته باشند و اغلب در مهدکودک‌ها یا اتاق خواب‌های کودکان استفاده می‌شوند. آنها همچنین در خانه هایی با سبک معماری قدیمی و کلاسیک به خوبی کار می کنند. آنها همچنین ممکن است فضای اتاق را گسترده تر کنند و ترکیب آنها با لهجه های سفید ظاهری جاودانه ایجاد می کند.

سایه برعکس، سایه چیزی است که با افزودن سیاه به یک رنگ به دست می آورید. خاکستری روشن زمانی که تیره می شود احساسی خاکی تر به خود می گیرد، در حالی که کمی مشکی می تواند آبی آبی را به رنگی عمیق اقیانوس مانند تبدیل کند. سایه‌ها اغلب با رنگ‌های خنثی یا روشن‌تر ترکیب می‌شوند که تعادل ایجاد می‌کنند و از غلبه بر رنگ تیره‌تر بر اتاق جلوگیری می‌کنند.

تن این تقریباً حد وسطی بین سایه و رنگ است، زیرا خاکستری برای ایجاد تن به رنگ اضافه می شود. این امر مخصوصاً زمانی مفید است که بخواهید طراوت رنگ های خیلی روشن مانند بنفش یا نارنجی را کاهش دهید و رنگ ملایم تری ایجاد کنید.

مقدار این ویژگی به میزان نور یک رنگ اشاره دارد. به طور خلاصه، هر چه رنگ روشن تر باشد، ارزش بالاتری دارد. در این طیف، سیاه در انتهای پایین و سفید در انتهای بالا قرار دارد و رنگ‌ها در بین این دو قرار دارند. ارزش در روانشناسی رنگ طراحی داخلی مهم است زیرا شما می خواهید رنگ هایی را با مقادیر متفاوت برای تضاد هماهنگ انتخاب کنید.

اشباع رنگ چقدر غنی است؟ این تا حد زیادی به سطوح اشباع آن بستگی دارد. رنگ‌های اشباع عمیق در مقایسه با رنگ‌هایی که از نظر اشباع روشن‌تر هستند و ممکن است در نور روشن کم رنگ‌تر به نظر برسند، برجسته‌تر و پررنگ‌تر به نظر می‌رسند.

با دانستن این اصول تئوری رنگ، طراحی داخلی منسجم و زیبایی شناختی به راحتی قابل دستیابی است. برخی از قوانین کلیدی وجود دارد که باید به خاطر داشته باشید که به شما اطمینان می دهد که یک پالت عالی را به دست آورید.

طراحی با رنگ

اولین کاری که باید انجام دهید این است که به این فکر کنید که می خواهید چه فضایی در اتاقی که طراحی می کنید ایجاد کنید. آیا اتاق خوابی است که می خواهید در آن احساس آرامش و استراحت کنید، یا اتاق ناهارخوری که محل برگزاری وعده های غذایی پر جنب و جوش خانوادگی و مهمانی های شام باشد؟ همچنین باید میزان فضایی که باید با آن کار کنید، وسایلی که قصد دارید در اتاق استفاده کنید و نوع منابع نوری وجود دارد را نیز در نظر بگیرید، زیرا همه اینها می توانند به تعیین رنگ و حال و هوای اتاق کمک کنند.

با در نظر گرفتن این موارد، می توانید نگاهی به چرخه رنگ بیندازید. طراحان داخلی معمولاً بر یک چرخه رنگی 12 قسمتی متکی هستند که از سه رنگ اصلی، سه رنگ ثانویه و شش رنگ سوم که ترکیبی از رنگ های اصلی و ثانویه مانند قرمز-بنفش و آبی-سبز هستند، تشکیل شده است. اگر رنگ خاصی در ذهن دارید، می توانید به روش های مختلف به آن نزدیک شوید. فرض کنید برای اتاق نشیمن به رنگ آبی رضایت داده اید. یکی از گزینه ها استفاده از طرح تک رنگ است که در آن رنگ آبی را انتخاب کرده و از رنگ، تن و سایه آن (به ترتیب با ترکیب آن با سفید، خاکستری و مشکی) برای ایجاد ظاهری منسجم استفاده کنید. از رنگ های خنثی (مانند بژ)، سیاه یا سفید برای رنگ برجسته استفاده کنید.

راه دیگر استفاده از رنگ آبی جفت کردن آن با رنگ مکمل آن است. برای پیدا کردن آن، فقط به رنگ مخالف آبی در چرخه رنگ نگاه کنید: نارنجی. دیوارهای آبی آسمانی با مبل نارنجی روشن ترکیبی زیبا ایجاد می کند که به طور طبیعی چشم نوازی می کند یا ترکیب ساحلی بین مرجانی و فیروزه ای را امتحان کنید. (سایر رنگ های مکمل عبارتند از قرمز و سبز و بنفش و زرد.) به خاطر داشته باشید که رنگ های خنثی عنصر سوم ضروری در جفت رنگ های مکمل به عنوان محل استراحت بصری برای چشم هستند. در غیر این صورت، رنگ بیش از حد می تواند طاقت فرسا باشد. یک طرح رنگی مرتبط تقسیم‌بندی مکمل است، که در آن از یک رنگ اصلی استفاده می‌کنید، سپس، به‌جای افزودن رنگ مستقیماً در مقابل آن، رنگ‌ها را در دو طرف رنگ مقابل انتخاب کنید. در مثال ما، رنگ ها آبی، زرد-نارنجی و قرمز-نارنجی خواهند بود.

اگر می خواهید واقعاً با رنگ بازی کنید، یک طرح رنگ مشابه ممکن است برای شما بهترین کار را داشته باشد. این شامل استفاده از دو تا شش رنگ است که در چرخه رنگ در کنار یکدیگر قرار می گیرند. اگر فضایی گرم ایجاد می کنید، از رنگ زرد با زرد-سبز و زرد-نارنجی استفاده کنید. یا می‌توانید یک طرح رنگی سه‌گانه را ترکیب کنید، که در آن از سه رنگ استفاده شده است که به طور مساوی از هم فاصله دارند و به صورت مثلث روی چرخ رنگ ردیف می‌شوند. طراحان داخلی باتجربه می توانند به شما کمک کنند تا یک طرح رنگی سفارشی داشته باشید، که از هیچ یک از قوانین بالا پیروی نمی کند اما همچنان با هم کار می کند تا ظاهری یکپارچه ایجاد کند. برای طرح‌های رنگی پیچیده مانند اینها، درک معنای رنگ در طراحی داخلی مفید است.

هنگام در نظر گرفتن رنگ ها و ترکیب های مختلف، به خاطر داشته باشید که ویژگی های آنها نیز مهم است. در حالت ایده‌آل، شما می‌خواهید سطوح رنگی و اشباع یکسان را با هم مطابقت دهید تا از ناهماهنگی بصری که به نظر می‌آید، اجتناب کنید. برای ظاهری چشمگیر، از رنگ هایی با ترکیبی از ارزش های بالا و پایین مانند طلایی و بنفش تیره استفاده کنید.

هنگامی که طرح رنگ خود را انتخاب کردید، اکنون بخش هیجان انگیز فرا می رسد – اینکه چگونه آن را در اتاق خود زنده کنید. رنگ، کاغذ دیواری، منسوجات، مبلمان، کفپوش و قطعات دکور خانه همگی می توانند رنگی را به زندگی باشکوهی در طرح طراحی داخلی شما ببخشند. فراموش نکنید که پوشش های پنجره خود را در نظر بگیرید، که می تواند نقش مهمی در زیبایی شناسی اتاق داشته باشد. پرده های روان و ظریف راهی زیبا برای افزودن یک رنگ مکمل یا سه گانه به اتاق هستند، در حالی که پرده های غلتکی معاصر یا سایه های چوبی یا چوب مصنوعی می توانند راه دیگری برای گره زدن به رنگ خنثی باشند تا اتاق را به هم نزدیک کند. استفاده صحیح از پنجره می تواند بیانیه بصری شگفت انگیزی ایجاد کند که می تواند نقطه کانونی برای هر اتاق باشد.

برای ایجاد آن پنجره عالی، با تیم مجرب در آشیل بنا تماس بگیرید. طراحان ما در روانشناسی رنگ اتاق و دیگر اصول مهم طراحی داخلی به خوبی آشنا هستند و می دانند که چگونه پوشش های پنجره را در زیبایی شناسی کلی اتاق بگنجانند. شما گزینه های زیادی برای درمان پنجره دارید، و طراحان ما می توانند در طول یک مشاوره رایگان در خانه که می توانید نمونه های نمایشگاه را مشاهده کنید، شما را در تمام این انتخاب ها راهنمایی کنند. با همکاری طراح ما، می‌توانید پرده‌ها، پرده‌ها یا سایه‌هایی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است، همچنین پارچه‌ها، روکش‌ها، الگوها، منسوجات و سایر موارد تزئینی که این پوشش‌های پنجره را فقط برای شما سفارشی می‌کنند. ما تمام اندازه‌گیری‌ها و نصب را انجام می‌دهیم، و محصولات ما تضمین می‌شوند که بالاترین کیفیت را دارند، زیرا همه آنها مطابق با مشخصات پروژه شما در ایران.تولید می‌شوند.

روانشناسی رنگ طراحی داخلی برای یک خانه زیبا و متعادل ضروری است. با تماس با دفتر آشیل بنا در نزدیکی خود برای تعیین وقت مشاوره، در مورد اینکه چگونه پوشش پنجره شما می تواند نقش “رنگارنگ” را در خانه شما ایفا کند، بیشتر بیاموزید.

طراحی داخلی چیست؟

طراحی داخلی هنری است که شخصیت افراد را با ترجیحات آنها ترکیب می کند تا نمایش قابل توجهی از درون خود ایجاد کند. این یک بوم خالی است که رنگ‌ها را روی آن پر می‌کنیم و ظرایف کارهای چوبی، سرامیک و شیشه را اضافه می‌کنیم. ما همه آنها را گرد هم می آوریم تا یک جریان طبیعی و منطقی در املاک مسکونی و تجاری ایجاد کنیم.

تاثیر تئوری رنگ پایه بر شما و اطرافتان

چه در حال نقل مکان به یک خانه جدید باشید و چه در حال بازسازی هستید، تصمیمات زیادی باید بگیرید. هیچ چیز مهم تر از انتخاب طرح های رنگی شما نیست. می توانید با رنگ آمیزی آن بر روی دیوارها، کاغذ دیواری، انتخاب پنجره های پر جنب و جوش، یا افزودن چند بالش پرتابی با موقعیت استراتژیک یا فرش، رنگ به اتاق خود اضافه کنید. تئوری رنگ پایه به همان اندازه که یک هنر است، علم است.

روانشناسی رنگ ها در طراحی داخلی ممکن است شما را شگفت زده کند. رنگ می تواند خلق و خو، محیط و احساس را ایجاد کرده و حتی آن را تغییر دهد.

هیچ محدودیتی برای تعداد رنگ هایی که می توانید در خانه خود قرار دهید وجود ندارد. فردی که در خانه قبلی از رنگ های متفاوت و متضاد استفاده کرده بود، اظهار داشت که چقدر در خانه احساس خلاقیت می کند.

حالا این بدان معنا نیست که شما باید به طور تصادفی رنگ هایی را برای رنگ آمیزی روی دیوارهای خود انتخاب کنید. نظریه رنگ علم و هنر وجود دارد. شما می خواهید از راهنمایی عملی در ترکیب رنگ ها استفاده کنید. چگونه یک ترکیب رنگ خاص طراحی داخلی شما را بهبود می بخشد؟ اینها مواردی است که باید در نظر بگیرید.

رنگ می تواند بر خلق و خوی و سلامت عاطفی شما تأثیر بگذارد. با استفاده از روانشناسی رنگ اتاق، می توانید مکانی برای آرامش یا تحریک ایجاد کنید. در حالی که برخی افراد نسبت به رنگ‌های خاص واکنش متفاوتی نشان می‌دهند، یک تعمیم وجود دارد که ما از آن پیروی می‌کنیم که چگونه تئوری رنگ‌های پایه بر اتاق تأثیر می‌گذارد.

در اینجا چند مثال برای استفاده از رنگ در اتاق آورده شده است:

دفتر خانه – اگر نویسنده یا طراح هستید، ممکن است رنگ هایی را بخواهید که خلاقیت شما را تحریک کند، مانند زرد و بنفش. حسابداران و وکلا ممکن است رنگ هایی را انتخاب کنند که تمرکز را افزایش می دهد، مانند خاکستری یا قهوه ای. البته، شخصیت خود فرد ممکن است رنگ های مورد استفاده در دفتر را تغییر دهد. رنگ‌های آرام‌بخش می‌توانند به آرامش ذهن بیش از حد تحریک‌شده کمک کنند، در حالی که رنگ‌های پر جنب و جوش می‌توانند به افرادی که اغلب احساس آرامش می‌کنند، انرژی بخشند.

اتاق خواب – افرادی که مشکل خواب دارند بهترین کار را با رنگ هایی مانند آبی و بنفش که باعث آرامش و آرامش ذهن می شوند، انجام می دهند. افرادی که می خواهند زندگی عاشقانه خود را گرم کنند، ممکن است سایه کاراملی مشکی، قرمز یا نارنجی را انتخاب کنند.

اینها تنها برخی از راه هایی هستند که می توانید تئوری رنگ های پایه را در زندگی روزمره و محیط اطراف خود بگنجانید.

 

استفاده از رنگ در طراحی خانه جدید یا بازسازی شما می تواند هیجان انگیز و استرس زا باشد. وقتی پروژه تمام شد چه احساسی خواهید داشت و وقتی دیگران وارد خانه شما می شوند چه فکری می کنند؟

یک طراح داخلی که دانش گسترده ای از تئوری رنگ های پایه دارد، بهترین فردی است که می توانید هنگام انتخاب رنگ با آن صحبت کنید. وقتی صحبت از تبدیل خانه به پناهگاه مورد نظر شما می شود، راهنمایی ارائه شده بسیار ارزشمند خواهد بود.

همانطور که ما رنگ های مختلف را در چرخ تئوری رنگ بررسی می کنیم، خواهید دید که چگونه از آنها در زندگی خود استفاده کنید. یک نکته را باید به خاطر بسپارید – رنگ‌های گرم و تیره می‌توانند اتاق شما را کوچک‌تر نشان دهند در حالی که رنگ‌های روشن‌تر احساس وسعت می‌دهند.

چگونه روانشناسی رنگ را در طراحی داخلی خود به کار ببرید؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا بعد از گذراندن زمان در یک فضای خنثی و سبک احساس آرامش بیشتری می کنید؟ احتمالاً تا حد زیادی به روانشناسی رنگ ها (ارتباط بین احساسات و رنگ ها) مربوط می شود که تأثیر زیادی در طرح های طراحی داخلی دارد.

روانشناسی رنگ یک ابزار قدرتمند طراحی داخلی است که بیش از هر عامل دیگری بر روحیه اتاق تأثیر می گذارد. سایه‌های مختلف احساسات خاصی را برمی‌انگیزد، بنابراین، هنگام انتخاب رنگ‌های خود، مهم است که نوع فضایی را که می‌خواهید ایجاد کنید و کدام رنگ‌ها به شما در رسیدن به این هدف کمک می‌کنند، در نظر بگیرید.

چه به دنبال اضافه کردن رنگ های عجیب و غریب یا تزئین کل اتاق خود هستید، با کمک ما تأثیر روانی رنگ در طراحی داخلی را کشف کنید:

قرمز – شدیدترین رنگ، قرمز است که سطح انرژی اتاق را بالا می برد و آدرنالین را پمپاژ می کند. جاه طلبی، عمل و اراده همگی ویژگی هایی هستند که به این رنگ نسبت داده می شود، به همین دلیل است که قرمز یک گزینه عالی برای دفاتر خانگی و فضاهای خلاقانه است. در اتاق نشیمن یا ناهارخوری، رنگ قرمز افراد را به هم نزدیک می کند و گفتگو را تحریک می کند. در یک سالن ورودی، اولین تصور قوی ایجاد می کند.

وقتی به رنگ “قرمز” نگاه می کنیم به شور، انرژی و هیجان فکر می کنیم. از نظر روانی محرک است و می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. ممکن است رنگ قرمز را در آشپزخانه ها استفاده کنید زیرا به بهبود اشتها کمک می کند. در مورد استفاده از رنگ قرمز در اتاق خواب مراقب باشید – در حالی که ممکن است برای عاشقانه محرک باشد، اغلب آرامش و خواب را مختل می کند.

زرد – زرد گرمای نور خورشید را جذب می کند و مثبت اندیشی را برمی انگیزد. این یک انتخاب عالی برای آشپزخانه، اتاق ناهار خوری و حمام است، جایی که انرژی زا و دلپذیر است. از سایه های طلایی استفاده کنید و از آن برای روشن کردن گوشه های تاریک خانه خود استفاده کنید تا احساس نور و فضا ایجاد کنید.

اگر به دنبال روشن کردن محیط اطراف خود هستید، رنگ زرد ممکن است رنگ مورد نظر شما باشد. سایه‌های زرد کم‌رنگ تا طلایی عسلی می‌توانند احساس آفتاب و شادی را به محیط اطرافتان اضافه کنند. رنگ زرد می تواند حافظه را تحریک کند، خلاقیت را تقویت کند و به خانه شما خوش بینی بیافزاید. بسیار مهم است که سایه مناسب زرد برای ایجاد جلوه مورد نظر شما انتخاب شود.

آبی – یکی از قوی‌ترین رنگ‌های طیف روان‌شناسی رنگ، اعتقاد بر این است که آبی فشار خون را کاهش می‌دهد و تنفس و ضربان قلب را کند می‌کند. رنگ های عمیق و پررنگ در ایجاد حس اعتماد موثر هستند و با ویژگی هایی مانند وفاداری، اعتماد، صلح و موفقیت مرتبط هستند. این رنگ که آرامش بخش و آرام در نظر گرفته می شود، اغلب برای اتاق خواب ها و حمام هایی که می خواهید محیطی آرام ایجاد کنید توصیه می شود.

هنگامی که می خواهید ضربان قلب و فشار خون را کاهش دهید، آبی اثر آرام بخش مورد نیاز شما را به ارمغان می آورد. به همین دلیل است که اغلب سایه های مختلفی از رنگ آبی را در اتاق خواب می بینید. آبی همچنین خاصیت خنک کنندگی دارد و برای اتاق های آفتابی مفید است. سایه‌های روشن‌تر آبی می‌تواند به بزرگ‌تر کردن ظاهر یک فضای کوچک کمک کند. اگر می خواهید اشتهای خود را کاهش دهید و وزن خود را کاهش دهید، رنگ آبی را به آشپزخانه خود اضافه کنید.

سبز – ترکیبی از کیفیت نشاط‌آور آبی و خوش‌بینی رنگ زرد، سبز تقریباً برای هر اتاقی در خانه مناسب است. افکار تعادل، رشد و ترمیم را در روانشناسی رنگ تحریک می کند. بلافاصله دنیای طبیعی را به ذهن متبادر می کند، و آرامش را تشویق می کند، اما گرمای کافی برای ارتقای راحتی و با هم بودن دارد.

بنفش – بنفش با طیفی از احساسات مثبت از عمق و خلاقیت گرفته تا فانتزی و اشراف همراه است. این جذابیت سلطنتی دارد و تجمل را نشان می دهد که حضور واقعی را ارائه می دهد. استفاده از آن را در اتاق رختکن برای حداکثر تاثیر در نظر بگیرید، یا از آن در راهروی خود استفاده کنید تا در اولین فرصت مهمانان را تحت تاثیر قرار دهید.

خنثی ها – سایه هایی مانند سیاه، خاکستری، سفید و قهوه ای برای پالت طراحان داخلی حیاتی هستند. فضیلت آنها در انعطاف پذیری آنها نهفته است – رنگی را برای زنده کردن چیزها اضافه کنید و برای زیبایی شناسی ظریف تر آن را حذف کنید. خاکستری یکی از آن رنگ های همه کاره است که می تواند گرم یا سرد باشد و می تواند احساس آرامش و امنیت را برانگیزد. بی طرفی سیاه به آن کیفیتی بی خطر می دهد و ظرافتی ایجاد می کند که منجر به قدرت، درام و رمز و راز می شود.

دکوراسیون داخلی آشیل بنا

این مطلب برای شما مفید بود؟

جهت ثبت امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید.

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

اولین نفری باشید که به این مطلب امتیاز می دهید!